en GI middag

här är ett recept på en middag med väldigt lågt GI som jag skulle vilja prova, dels för att jag älskar lax, dels för att jag älskar fetaost. dock är jag inte så förtjust i zucchini.

fetaostlax:

enkelt och gott recept med laxfilé, fetaost och zucchini som nästan inte innehåller några kolhydrater alls, alltså mycket lågt GI.

tid: 20 minuter, varav 15 minuter i ugnen.
4 portioner

du behöver:

• 500 g (4 st bitar) laxfilé
• 1 tsk salt
• 1 krm vitpeppar
• 200 g fetaost
• 1 tsk timjan
• 1 dl turkisk yoghurt

gör såhär:

börja med att sätta ugnen på 225 grader.

lägg laxfiléerna (tinade) med skinnsidan ner i en ugnsform. salta & peppra på laxen.
smula fetaost i en bunke och häll på timjan. blanda samman med yoghurten.
bred blandningen över laxfilébitarna.
ställ in i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15 minuter.
strimla under tiden en zucchini.
ta ut laxen ur ugnen och lägg zucchinistrimlorna vid sidan av laxbitarna så att de får steka med de sista 5-10 minutrarna (av de 15 minutrerna).
rätten är klar när fetaosten börjar få lite färg och laxen ser klar ut!



ser riktigt gott ut!
också kommer vi till efterrätten:

yoghurtkaka med hallon:
god efterrätt för dig som vill hålla blodsockret på en jämn nivå och äta mat med lågt GI. enkelt recept som går snabbt att göra.

tid:
35 minuter varav 25 minuter i ugnen.
4 portioner

du behöver:

• 2 ägg
• 3 msk fruktsocker eller ½ dl flytande honung
• 1 tsk vaniljsocker
• 3 dl turkisk yoghurt
• ½ krm salt
• 2 msk vetemjöl

gör såhär:
vispa ägg och socker. rör ner vaniljsocker, yoghurt, salt och vetemjöl till en jämn smet.
häll i en mindre ugnsform. grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter.
låt kakan svalna ca 5 minuter.
strö över bären och servera!



efterrätten ser riktigtriktigt god ut. men den får jag allt vänta med 1-2 veckor till, trots att den har lågt GI.
nu ska jag fixa lite här i bloggen en stund och försöka bli trött.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0